.

20 juni 2007

Äntligen! Nu är det sommarlov på riktigt, var just inne på hemsidan för mina studieresultat och kan konstatera att jag fixade vårens 20 poäng i svenska!
Kursen bestod av fem delkurser: "dagens språksamhälle", "grammatik i text", "skriva", "tala" och "samhällets texter och samtal". "Samhällets texter och samtal" var den längsta kursen och svårast näst efter grammatikkursen. Grammatiken vi läste var i-n-t-e som i grundskolan. Även om jag kände igen ett och annat begrepp så kände jag mig som en total nybörjare. Konstigt eftersom man/jag oundvikligen använder den hela tiden. Men det är väl en sak att kunna köra bil och en annan att berätta hur den fungerar... Det är en fin linje mellan roligt och hopplöst ibland när man inte fattar något alls men fortsätter att plöja bok efter bok för att hitta en förklaring som man kan ta till sig. Alla dessa forskare och deras teorier... Om man får en snilleblixt och drar egna slutsatser om sitt ämne kan man inte hävda att man själv kom på det eftersom det är den forskare som först publicerade tanken som äger den. Typ. Nu vill jag inte på något sätt förhäva mig och påstå att jag har kommit med några sådana egna påståenden, men det är liksom en implicit regel att minnas om några sådana skulle poppa upp i min hjärna.


Först: sommarlov.

Inga kommentarer: