.

11 maj 2007

Möten
På väg hem från dagens föreläsning pratade jag med ett par klasskamrater om vad som är konst och huruvida Lars Tunbjörks utställning på Galleri Kontrast är konst eller ej. Jag som bara bläddrat som hastigast hans nyligen utgivna fotobok "I love Borås" kände att jag genast ville gå och se utställningen, om så bara för att själv få bestämma var jag stod i konstfrågan.

Jag klev av vid Slussen och promenerade bort till Hornsgatan där galleriet ligger, läste på skylten att det var öppet, klev in genom dörren och konstaterade att jag var ensam därinne. På ett bord låg det några böcker av herr Tunbjörk och jag tänkte för mig själv att utställningen fortfarande verkade pågå. En man höll på att hänga upp tavlor i ett rum innanför och jag frågade om det var ok att jag kollade lite på dem. "Visst" sade han och fortsatte med sitt. En blå skylt pekade mot en trappa som ledde en trappa ned. "Utställning" stod det på skylten. Jag antog att det var I love Borås som hängde där nere. En trappa ned möts jag av en kvinna och en man som tittar frågande på mig.

Kvinnan: Hej?
Jag: Hej.
Kvinnan: ??
Jag: Ähm.. jag trodde att det kanske pågick en utställning här...
Kvinnan: Vilken utställning?
Jag: Den om Borås.
Kvinnan: Jaså, nej, den är avslutad. Vi håller på att förbereda inför lördagens vernissage.
Jag: Ok. Ja, jag följde bara skyltarna och tänkte att...
Kvinnan: Jaha, men kom på lördag då! Det här är fotografen, förresten.
Jag: Ok.
Jag och fotografen tittade på varandra och sade hej varsin gång.
Kvinnan följde mig sedan ut och jag fick ett vykort med en inbjudan till lördag.

Från utställningen Barentsburg - Behind the Curtains



Inga kommentarer: