.

16 mars 2007

Jag vet att man ska ha sin hund kopplad i Stockholms innerstad.

Jag vet att det finns särskilt avsedda platser där man får släppa sin hund.

Jag vet att man måste plocka upp bajs efter sin hund.

När jag nu på morgonen gick en sväng med Linus genom lekparken bakom vårt hus bröt jag mot reglerna. Solen lyste och det var underbart härligt att stå på gräset och njuta av fågelkvitter och den analkande våren. Jag lät Linus vara okopplad en stund så att han kunde få springa och leka med en pinne på den lilla gräsplätten. När ett ekipage (innehållande barnvagn+barn, stressad mamma, tung väska och ytterligare en väska på hjul) närmade sig, kopplade jag Linus för att jag skulle framstå som lite ansvarstagande. Men ändå. Ändå började den stressade småbarnsmamman med de tunga väskorna och barnvagnen att informera mig om alla regler och förordningar jag borde känna till som hundägare. Bl.a. påpekade hon extra noga att man fr. o. m. 1 mars i år ska ringa till polisen när man ser en okopplad hund. Ville jag vara så jävla vänlig och ta min fula hund och gå någon annanstans? Puh. Nyss vaknat och så får man en utskällning. Hur jag än formulerade mig hade hon ytterligare paragrafer att skyffla ur sig. JAAAAA!!!! JAG VET ATT JAG BORDE HA GÅTT NÅGON ANNANSTANS!!! Jag ville bara stå där och njuta av fågelkvittret en liten, liten stund.

Inga kommentarer: