.

06 mars 2007

Bajs, bajs, bajs. Innan den vackra våren med söta små krokusar och blåsippor i rabatterna, uppknäppta jackor och nya, vita sneakers är ett faktum så blir hela världen (Sverige) en bajskorv. Jag ska förklara varför: Ungefär samtidigt som temperaturen hamnar i plusläge och den gnistrande, knarrande snön börjar smälta, börjar man skymta alla miljoner ton med sand som i antihalksyfte har kastats ut på gator och torg över hela staden. Inte ett träd, en buske eller en gräsmatta i sikte är den minsta antydan till grön. På alla gångvägar ligger smältande snöblask och bildar förrädiska pölar med is under som gör att man hellre går vid sidan om på det vintertrötta gräset. Men, gör man det riskerar man samtidigt att kliva i en eller flera av tusentals hundbajshögar som ligger där. Är hundägare dumma i huvudet eller vad är det för fel på folk?? Plocka upp skiten eller låt hunden bajsa hemma på mattan så slipper åtminstone vi andra gå omkring med stinkande bajsklumpar under skorna! Så, min uppfattning är att det mest är bajs just nu. Att under denna tid på året tänka att man om bara ett par månader kommer att sitta på en skön uteservering och njuta av solen och av att det är så mycket ljusare på kvällarna och av att det inte är så grusigt på gatorna längre och fundera på semesterplaner och säga att den här tiden på året går så fort, snart är det höst igen. Jag längtar efter den varma våren. Jag längtar efter att det japanska körsbärsträdet utanför våra fönster ska blomma. Jag längtar efter att kunna sitta på en bänk och titta på det glittrande vattnet i Riddarfjärden.

is-bajs-slask

Inga kommentarer: