.

20 februari 2007

Imorgon är det dags. Min första tenta. Sedan i mitten av januari läser jag svenska på Stockholms universitet. "Vadå? Du kan väl redan svenska?" säger förvånande många. Jovisst kan jag det, men det finns nog en och annan som skulle kunna ha både tre och fjorton kommentarer om mina grammatiska tillkortakommanden, om hur jag skulle kunna förbättra mitt vokabulär eller om hur jag anpassat mitt skrivande till de svenska skrivreglerna. Lite av charmen med en blogg anser jag är just det personliga. Såvida man inte skriver en blogg om svenska språket eller redogör för svensk språkvård är min åsikt att man får skriva precis hur man vill. På torsdag börjar en ny delkurs. Om svensk grammatik. Det ska bli riktigt roligt. Faktiskt. För även om jag tycker att man får skriva precis som man vill så har jag en längtan efter att behärska språket så pass mycket att jag vet när jag gör fel och inte. Viss skillnad trots allt.

Inga kommentarer: