.

27 november 2006

Helgen är plötsligt över! Vad hände och hur kommer det sig att fredag, lördag och söndag bara flög förbi?? Kort sammanfattning av helgen:

Fredag
Fredagar är min lediga dag och jag behöver inte tänka på mina retorikstudier eller andra måsten. Eller, jo, fredag är städdag. Men det är inte så jobbigt och det är riktigt tillfredställande att framåt eftermiddagen känna att man har hela helgen framför sig och inte behöva städa eller hålla på i lägenheten förrän nästa vecka. Vi har en hemlig deal, jag och Thomas. En jämlikt överenskommen hushållsdeal. Undrar vad upprörd feminist skulle ha att säga om den... Jag har på sistone varit så snuskigt pysslig av mig att jag till och med har målat om bordet och stolarna i köket. Stolarna fick även nytt tyg på dynorna och plötsligt hade Ikeas "Roger" blivit en riktig läckerbit. Det är kul att piffa till gamla grejor, de blir som nya och med lite personlig touch dessutom (Good God, jag låter ju som Ernst Kirschsteiger!!)! På kvällen kom, som jag berättade tidigare, våra vänner på middag. Det skulle bli kyckling i ugnen med bakad klyftpotatis och rostade grönsaker. Om jag bara hade kunnat komma iväg och handla. Thomas var tvungen att jobba över och våra kära gäster kom för sent. Besviken struntade jag i alla förberedelser och gick sedan (när alla hade kommit) med en av tjejerna till Hemköp och köpte Taco-prylar. Gott och enkelt. Fröken F blev ju glad förstås eftersom det är det hennes favoriträtt vid sidan om kycklingen. Hon blev också ganska glad över presenten. Den där jag hittade under soffan efter att ha letat i månader. Herr L:s flickvän åt ungefär tre nachochips och var sedan proppmätt. Herr L sade senare att de ätit innan de kom. Pizza. Ok, antingen var jag extremt otydlig när jag tidigare i veckan ringde och frågade om de ville komma och äta middag med oss, eller så var han hyfsat disträ när jag ringde. Jag vet vad jag tror. Hans flickvän var för övrigt jättegullig. En aning tystlåten (förståeligt!) men social och trevlig. Fröken F käkade så mycket hon orkade och somnade sedan i soffan.Vet ni hur det känns när man ibland känner sig ensam bland vänner? Jag kände så i fredags. Som att jag hellre ville gå på bio, eller nåt. En av gästerna kommenterade middagen såhär i sin blogg:
"Jag satt på en middag med vänner härom kvällen och insåg ganska tidigt att jag inte var ett dugg intresserad av några diskussioner kring bordet. Förhållanden, jobb, semesterplaner och sånt som vanliga människor pratar om mest kastades passionerat omkring mellan tuggorna. Bla bla chefen är dum, tralala vi ska köpa hund, heminredning hit och charterresor dit. Jaha? *gäsp* Tankarna började vandra till den där potten häromdagen som borde ha varit min… att det förmodligen var ett par bord igång under jorden nu… "Men jag kanske får sitta här och vara trevlig ett tag till, man vill ju inte framstå som nån jävla speltorsk…" Att umgås med dem kändes plötsligt som en uppoffring, vilket gjorde mig väldigt ledsen."
F-n vad sorgligt ...man träffar sina vänner och så sitter en del och längtar bort. Stackars henne. Stackars mig. Oavsett varför så är det sorgligt. När ska vi lära oss att uppskatta nuet?

Lördag
Upp tidigt och iväg in till city. Hade ett par DKNY-stövlar på lagning som skulle hämtas innan jag sedan skulle träffa Franz. Franz är en mycket kär vän från förr. Vi har haft sporadisk kontakt under åren som gått men inte träffats på flera år nu. Vi sms:ade i veckan och bestämde träff. Det blev en fantastiskt trevlig fika-kompis-dejt på Coffeehouse by George i Sahlénhuset, ett sånt där tillfälle då man har lust att öppna hela sig hjärta och hälla ut innehållet på bordet framför sig. Franz är i trettioårsåldern, gift och har två söta barn. Vet inte om just det gör honom så speciell, men han har en otrolig förmåga att vara närvarande. Han facinerar mig något otroligt och jag gillar verkligen hans knäppa sidor. Vem åker t.ex till en enslig stuga i fjällen för att umgås i två dagar med sin nyinköpta klocka? Han. Jag vill fika snart igen! På kvällen var det fest. Källarlokalen i Vasastan fylldes sakta men säkert med folk och jag gick dit med en tjejkompis efter att ha mutat min lillebror redan i onsdags till att vara hundvakt. Det var en t-r-e-v-l-i-g afton i goda vänners lag. Vid tretiden kändes det lagom att påbörja färden hemåt och jag började dra i mitt sällskap. Då visade det sig att min klocka hade stannat och att den i själva verket hade passerat fem! Well, vi hade väl egentligen inte så värst bråttom, men ju närmare trettio jag kommer desto kortare känner jag för att vara ute på nätterna. Jag har otroligt nog börjat uppskatta frukostar och morgonpromenader! Men kvällen hade sina höjdpunkter: T.ex när min kompis S berättade om en tidigare gemensam kollegas förehavanden förra helgen. Hon och hennes pojkvän hade en trekant med en okänd man de raggat upp på nätet! Oh my god. Jag tänker inte moralisera. Var och en bestämmer själv hur man vill krydda sin tillvaro (inom lagens ramar förstås). Föreställ er den här snygga, kurviga tjejen. Hon klär på sig sexiga underkläder, en utmanande klänning och sina lackstövlar. Ringer på dörren till sin egen lägenhet och möts av två män som avgudar henne. De dricker drinkar, flirtar och... ja.. resten får ni fundera ut själva... Det var enligt henne helt outstanding!
Herr L och fröken M kom dit, till festen, också. De är så söta tillsammans! Trots en ganska påtaglig åldersskillnad (på pappret) så är de verkligen ett fint par.

Kommentar 070120 (långt senare):
Paret som hade en trekant ska nu skiljas efter otaliga bråk om vem som ska göra vad i deras hem.

Söndag
Bakis. Finns det något bättre än att kolla på Discovery? Blue-bear, Duane, Boyd och grabbarna... Amerikanska hotrods byggs i en rasande fart. Tillsammans med American Chopper och Mythbusters är det bland det bästa som går på tv just nu. Ja, på riktigt.

Måndag
Underbart att få ligga kvar i sängen en stund. Thomas var söt och gick ut med lilla "balpen". Jag låg kvar i sängen, bläddrade i Elle Interiör och åt lite Marabou mjölkchoklad (Egentligen vill jag ju såklart sitta där i sängen och se så där amerikanskt söt ut i en flanellpyjamas och äta glass direkt ur paketet, men jag hade vare sig någon glass eller pyjamas, så det fick bli en kletig chokladkaka jag hittade i botten på min handväska... kan även tillägga att jag inte såg så värst söt ut heller.) Kan veckan börja bättre? Lite senare gick jag och "balpen" ut på långpromenad. Vi lekte ganska länge i en park innan vi gick till Expert och tittade på kameror. Jag är förälskad i en Nikon d80. Efter att ha fotograferat ganska mycket och länge med en liten digitalkamera är jag nu redo för lite hardcore fotografering. Jag längtar tills jag har den där prylen i min hand så att jag kan fotografera världen! Min dröm är att någon gång i livet resa runt i flera månader och bara uppleva en massa och ständigt ha kameran beredd. Idag har jag fått ett samtal från ett av de företag jag nyligen sökt jobb på. Spännande! De (en rekryterare på personalavdelningen) vill träffa mig "helt förutsättningslöst" och diskutera min eventuella framtid hos dem! På fredag morgon klockan åtta. Nu ska jag gå och sova. Herregud, det är ju snart fredag igen!

Inga kommentarer: