.

01 juli 2007

Plötsligt var han här och plötsligt hade han åkt. Min lillebror. Vi bestämde från en dag till nästa att han skulle komma och hälsa på. Numera är han så stor att han fixar och grejar med det mesta själv. Han fixar med tågbiljetter, delar ut reklam och jobbar extra så att han ska ha egna pengar, håller reda på hur och när. Och vet vad allt kostar. Trots att jag handlar mat i butikerna här omkring så gott som nästan varje dag så har jag inte en chans mot lillebrorsan. Han kan jämföra priser mellan olika butiker och plötsligt upplysa mig om att jag hade fått 14 gram mer köttfärs för samma pris på ett annat ställe. Han gillar roliga förpackningar, godis läsk och bakverk. Ibland tror jag att han köper såna presenter till mig för att han själv ska kunna testa alla konstigheter han hittar. Under de här dagarna sa han att han aaaaldrig hade ätit en bakelse. Lite senare kom han hem med två stycken. "De kostade ju bara fem kronor styck", sa han och höll stolt upp dem framför näsan på mig. Vi tog med oss dem och hade picknick i en regnig park. Det var mysigt. Linus fick äta upp det sista och jagade tallriken med grädde över hela gräsmattan innan den var färdigslickad. Vi pratade om hur gott det är med kokos. Vips så hade han köpt en burk med kokosjuice. Vi smakade och var väldigt överens om att det var det äckligaste vi smakat i kokosväg. Som sockerlag med flytande, oljiga kokosflingor. Om jag frågar vad han gillar för mat så vet han inte (faktum är att han inte vet något alls om man frågar, men om man känner honom så vet man att det ryms en hel del bakom den där blonda kalufsen), men det verkar som att han gillar det mesta vi lagar. Iallafall så äter han, tackar för maten och ställer artigt in tallrikar och bestick i diskmaskinen efteråt. Min lillebror. Y

Det visade sig att vi har ett oanat gemensamt intresse (jag vet inte om han själv är medveten om sitt intresse, men ändå...)
-bostadsmarknaden! Vi satt och surfade på dn:s bostadssajt och jag hörde hur han med inlevelse började kommentera såväl kvadratmeter som priser och val av kakel. Fult avlöste fint och min uppfattning är att han har riktigt bra smak. Eller åtminstone dyr. Eller smak för det exklusiva. Det var mest våningar på Östermalm som föll honom på läppen. Men man måste ju börja någonstans... och att uppskatta de designade vindsvåningarna på huvudstadens finaste gator är ju en början det också ;) ...och med tanke på vilken koll denna 13-åring har på priserna på Prisextra och Hemköp så är det nog bara en tidsfråga innan han har memorerat hela dn bostad och börjar jämföra lägenheter. Kom ihåg var ni först läste om mäklaren Eddie!

I fredags var vi på Gröna Lund. Det kommer ta lång tid innan det minnet bleknar. Först hade vi en himla tur när vi stod och köade för att komma in ...vi fuskade med vårt turnummer och kom in på nolltid, sedan när vi väl var inne så upptäckte vi att det inte alls var så mycket folk som vi trott. Så, med varsitt åkband runt handleden , klarblå himmel, strålande sol och Timbuktu som uppträdde på stora scenen så kunde det inte ha blivit så mycket bättre! Att åka karusell med lillebror är riktigt kul! Han vågar åka allt och blir aldrig trött eller illamående (förutom förra året när han var tvungen att kräkas i en buske, hi hi). Han var "den galne taxichauffören" när vi körde radiobilar, den fnissiga killen när vi åkte flygande mattan och den tokroliga ungen när vi var inne i skrattkammaren och kollade på oss själva i speglarna...

Tack för de här dagarna, kära lillebror. Vi ses snart igen!

lustiga huset

skrattkammaren (alexandra ramlade omkull av allt skrattande...)

man blir aldrig för stor för att åka nyckelpigebergochdalbana
...dessutom gick den ganska snabbt!

timbuktu in da house

bättre konsert och tivoliväder finns inte!

underbart är kort, alldeleles för kort, typ 35 sekunder

Inga kommentarer: